تاریخ ارسال 1397/10/26 21:40

کتابخانه مسجد، بستری برای توسعه مطالعه مفید


کتابخانه مسجد، بستری برای توسعه مطالعه مفید

کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) شهرستان تیران یکی از کانون های برتر استان اصفهان و کانون الگوی کشوری می باشد که ظرفیت های بخش های مختلف این مجموعه فرهنگی هنری حائز اهمیت است.کتابخانه و فعالیت های حوزه کتاب و کتابخوانی این مرکز فرهنگی مسجد با قابلیت هایی همراه است که توسعه فرهنگ مطالعه و کتاب و کتابخوانی ثمره فعالیت های مدیران و کتابداران این مرکز است که در این مجال به گوشه ای از فعالیت های این بخش کانون اشاره می شود.

امانت دهی کتاب

الف: اعضاکانون

طرح امانت دهی کتاب به اعضای کتابخانه یکی از برنامه های شاخص و همیشگی کتابخانه است که در چهار روز در هفته طرح امانت دهی کتاب به خانم ها و آقایان توسط کتابداران انجام می شود.

هر فرد برای یک هفته می تواند دو جلد کتاب را امانت گرفته و در صورت نیاز قادر به تمدید کتاب مورد علاقه خود خواهد بود البته برای کتاب های دارای متقاضی فراوان همانند کتاب درسی این موضوع امکان پذیر نیست.

ب: خانواده های عضو کانون و همسایگان مسجد

طرح امانت دهی کتاب و فرستادن آن برای پدر، مادر، خواهر و برادر عضو کانون و همسایگان مسجد به صورت ویژه توسط کتابداران کانون انجام و ارتباط گیری با خانواده ها و سایر مردم از این طریق انجام می شود که مدیریت روابط عمومی کانون این موضوع را بررسی و ارزیابی می کند که نتایج مثبتی را به همراه داشته است.

  1. مسابقات کتابخوانی

یکی از طرح های شاخص کانون جهت ترویج فرهنگ مطالعه برگزاری مسابقات کتابخوانی ماهیانه در سطح شهرستانی و برگزاری مسابقات ملی کتابخوانی است که طرح مسابقات کتابخوانی ماهیانه تحت عنوان "کوچه دانایی" برگزار می شود.

  1. معرفی کتاب

معرفی کتاب به اعضا کانون و عموم مردم در غالب کارویژه کتابخانه و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و همچنین تابلو اعلانات و قفسه مخصوص کتاب روز انجام می شود.

پتانسیل شبکه های اجتماعی، پورتال کانون و شبکه اطلاع رسانی کانون برای معرفی کتاب های موثر و مورد علاقه مردم توسط مدیریت کتابخانه و همکاری مرکز ارتباط رسانه ای کانون انجام می شود.

در این طرح مشخصات وخلاصه ای از کتاب روز معرفی می شود.

  1. طرح شنبه ها کتاب

طرح شنبه های کتاب که توسط ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور پیشنهاد شده توسط این کتابخانه نیز انجام می شود که شنبه هر هفته یک جلد کتاب در شبکه های مجازی، مسجد و بین مردم معرفی می شود.

  1. طرح نذر کتاب

به منظور توسعه منابع کتابخانه کانون علاوه بر بهره گیری از کتاب های اهدایی ستاد عالی کانون های مساجد کشور و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین خرید کتاب از منابع مالی کانون، طرح نذر کتاب برای بهره گیری از کمک های مردمی نیز انجام می شود که افراد و اقشار مختلف کتاب های مفید و مورد نیاز جامعه را به کتابخانه کانون اهدا می کنند.

  1. نمایشگاه و فروشگاه کتاب

برپایی نمایشگاه کتاب در روستاها، مسجد و پارک شهر توسط کانون امام حسن مجتبی(ع) انجام شده که به عنوان یک رخداد فرهنگی و هنری از آن در شهرستان تیران وکرون یادمی شود. در طرح برپایی نمایشگاه کتاب روستایی اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان با کانون همکاری داشته است.

  1. بازدید از کتابخانه کانون و طرح کتابخانه گردی

خانواده اعضا کانون و همچنین مسئولان شهرستان به بازدید از کتابخانه دعوت شده اند و طرح کتابخانه گردی با حضور آن و سایر اعضای کانون برگزار شده است.

  1. برگزاری دوره کتابداری کانون های مساجد

دوره کتابداران کانون های مساجد شهرستان به عنوان یک ماموریت از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه کانون های مساجد طی سه سال به کانون امام حسن مجتبی(ع) واگذار شد که این طرح با طرح درس مشخص و مربی متخصص در این حوزه انجام شد.

  1. راه اندازی بخش کودک کتابخانه

بخش کودک کتابخانه کانون با هدف جلب نظر و فرهنگ سازی کودکان به مطالعه راه اندازی شده که منابع کتاب کودکان افزایش و دسترسی آسان آن ها به کتابخانه و کتاب های مورد علاقه فراهم شده است.

 

  1. بازدید از نمایشگاه کتاب اصفهان

اعضای کانون در غالب یک برنامه فرهنگی و تفریحی به بازدید از نمایشگاه کتاب اصفهان واقع در پل تاریخی شهرستان اعزام شدند.

  1. هدیه کتاب به برگزیدگان مسابقات و هدیه به کتابخوان ها

در اهدا هدیه به برگزیدگان و فعالان کانون یک جلد کتاب مفید و متناسب با سن آن ها نیز هدیه داشته و افراد برتر در حوزه کتابخوانی تجلیل می شوند که اهدا بلیط رایگان سینما به فعالان کتابخوانی یکی از این طرح ها و هدایا است.


دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
دیدگاهتان را بنویسید...